E-mail cím
goszter60@gmail.com
Mi a thermo management?
A thermo management az optimális motorhőmérséklet üzemállapottól független fenn
tartását, valamint a jármű utasterének fűtését és hűtését jelenti. Egy korszerű thermo
management rendszer tehát motorhűtésből és klímaberendezésből áll.
A két rendszerhez tartozó alkatrészek, amelyek kölcsönösen befolyásolják egymás mű
ködését, gyakran egy egységet képeznek.
Az utastérszűrő kiszűri a port, a pollent és a szennyeződést a levegőből, mielőtt az tisztán és lehűtve az utas
térbe áramlana. Ahogy minden szűrőnek, ennek is korlátozott a felvevőképessége. Minden klímarendszerben
található egy elpárologtató, amelynek lamelláiban kondenzvíz képződik. Idővel baktériumok, gombák és mikro
organizmusok telepszenek meg benne, ezért az elpárologtatót rendszeresen fertőtleníteni kell.
A KLÍMARENDSZER ALKATRÉSZEI
Az expanziós szelep a határoló a magasnyomású és az alacsony nyomású oldal között a klíma
rendszerben. Az elpárologtató előtt található. Az elpárologtatóban az optimális hűtési teljesítmény
érdekében a hőmérséklettől függően a hűtőközeg áramlását az expanziós szelep szabályozza. Ez
biztosítja, hogy a folyékony hűtőközeg teljes egészében elpárologjon, és így kizárólag gáz halmaz
állapotú hűtőközeg kerüljön a kompresszorba. Az expanziós szelepek a kiviteltől függően eltérőek
lehetnek.
Kompresszor meghibásodások
Ilyen esetekben elsőnként általában a klímarendszerben lévő
hűtőközeg mennyiségét kell megvizsgálni. Ilyenkor gyakran
megállapítható, hogy nincs elegendő hűtőközeg a rendszerben.
A berendezés típusától függően egy év alatt a hűtőközeg akár
10%-a is távozhat a klímarendszerből. Mielőtt azonban újra fel
töltené a rendszert hűtőközeggel, meg kell vizsgálni, hogy a hű
tőközeg veszteség természetes módon történt-e, vagy esetleg
tömítetlenség következtében. Ha fennáll a lehetősége, hogy a
rendszer tömítetlen, nem elegendő csupán utántölteni a hűtőkö
zeget. Először meg kell keresni a szivárgás helyét, pl. úgy, hogy
formálógázt tölt a klímarendszerbe, és elektronikus szivárgás
keresővel megvizsgálja azt. Az eredménytől függően ki kell cse
rélni a tömítetlen alkatrészeket (1. ábra) vagy csak a szárítószű
rőt. Végül előírásszerűenle kell vákuumozni, majd a gyártó
előírásainak megfelelően hűtőközeggel és olajjal fel kell tölteni a
berendezést.
Mi a teendő?
Probléma esetén ki kell szerelni a kompresszort, és le kell
ereszteni az olajat. Amennyiben az olajban szürkés (kontraszt
anyag használatakor szürkészöldes vagy szürkéssárga) elszíne
ződés, valamint fém részecskék is észlelhetők (5. ábra), az ide
gen részecskék jelenléte miatt megfelelően át kell mosni a
klímarendszert, valamint ki kell cserélni az expanziós szelepet
és a szárítószűrőt, a klímarendszert ismét előírásszerűen le kell
vákuumozni, majd újra fel kell tölteni hűtőközeggel és olajjal.
Ezeknek a lépéseknek az elvégzése után ismét kifogástalanul
kell működnie a berendezésnek.
Megfelelő tájékoztatást kapott az ügyfél?
Az ügyfelek a műhelyben gyakran csak a szivárgáskeresésre,
adott esetben a tömítetlen alkatrészek cseréjére és a klímaszer
vizre kapnak előzetes költségbecslést, így ha további munkála
tok elvégzése is szükségessé válik, nehéz ügyfélnek érvelni.
ügyfél ugyanis gyakran nem hajlandó magára vállalni a magas
járulékos költségeket, pl. a kompresszorcsere vagy a mosás
költségeit. Éppen ezért rendkívül fontos részletesen tájékoztatni
az ügyfelet, és ismertetni a műszaki tényállást, valamint a koc
kázatokat.
Ha eltömődik a szabályozószelep, a kompresszor nem műmödik megfelelően. A károkat csak a kompresszor szakszerű ki
cserélésével (beleértve a rendszer mosását is) lehet elhárítani. A
nem megfelelő kenés egyébként valamennyi kompresszortípus
nál károkat okoz. A teljesítményszabályozott kompresszorok
azonban különösen érzékenyen reagálnak arra, ha nem elegen
dő a hűtőközeg, illetve az olaj.
Útmutatás műhelyeknek és szerelőknek
Amennyiben egy ügyfél azért hozza be a járművét a műhelybe,
mert szeretné megjavíttatni a nem megfelelő hűtőteljesítményt,
Mi a kompresszor meghibásodásának az oka?
A kompresszor a klímarendszer mozgó alkatrészekből álló főda
rabja, ennek megfelelően elegendő olajjal kell ellátni. A rend
szerben az olaj feladata továbbá a kompresszor hűtése, hogy el
kerülhető legyen annak túlmelegedése. Amennyiben hosszabb
ideig túl kevés hűtőközeggel működtetik a kompresszort (pl. tö
mítetlenség miatt), nem biztosított a kompresszor alkatrészei-
nek hőleadása és kenése, mivel az olajat a klímarendszer a hű
tőközeggel együtt továbbítja. A kompresszor alkatrészeinek
túlzott igénybevételekor fém dörzsölődhet le az alkatrészekről,
amelyek aztán lerakódhatnak a belül található szabályozószele-
pen. Ha eltömődik a szabályozószelep, a kompresszor nem működik megfelelően. A károkat csak a kompresszor szakszerű ki
cserélésével (beleértve a rendszer mosását is) lehet elhárítani. A
nem megfelelő kenés egyébként valamennyi kompresszortípus
nál károkat okoz. A teljesítményszabályozott kompresszorok
azonban különösen érzékenyen reagálnak arra, ha nem elegen
dő a hűtőközeg, illetve az olaj.
A KLÍMARENDSZER MOSÁSA
Kötelező átmosni a klímarendszert!
Javításkor, illetve kompresszor meghibásodása esetén az egyik
legfontosabb teendő a klímarendszer átmosása, hogy ne marad
janak szennyeződések és káros anyagok a klímarendszerben.
mosásra szükség van a szakszerű javítások elvégzése és a drá
ga következményes károk megelőzése érdekében. Ezen kívül
ezzel őrizhető meg a szállítóval szembeni szavatossági igény és
így biztosítható az ügyfelek elégedettsége. Mindazonáltal a
kompresszorok, expanziósszelepek, kapilláriscsövek és szárító
szűrők átmosása nem lehetséges, ezért mosás közben adapte
rekkel át kell őket hidalni. A mosás befejeztével a szelepeket és
szűrőket ki kell cserélni.
Miért kell átmosni a berendezést?
1. Kompresszorkárok esetén el kell távolítani a fémforgácsok
okozta szennyeződéseket.
2. El kell távolítani a nedvesség beszivárgása következtében ke
letkező savmaradékokat.
3. Meg kell szüntetni az elasztomer-részecskék okozta eltömő
déseket.
4. Maradéktalanul el kell távolítani a szennyezett hűtőközeget és
a klímaolajat.
Merre tart a klímaberendezések és az utastér kényelmének fejlődése?
Egyre elterjedtebbé válnak a többzónás klímaberendezések. A felsőbb kategóriájú járművekben a klímaberendezéseket már most is „páratartalom-szabályozással” látják el, amellyel elke- rülhető a túl száraz levegő befúvása.
A jövőben a beltéri klímaszabályozás a klíma- és szellőzőrend- szer része lesz. Ezt azt jelenti, hogy a levegő minőségét vizsgáló érzékelők és levegőelőkészítő-rendszerek gondoskodnak arról, hogy a lehető legjobb legyen a klíma az utastérben.
Valamennyi járműkategóriában megjelennek az elektronikus ve- zérlésű kompresszorok, amelyek teljesítménye szabályozható
és ezzel alacsonyabb tüzelőanyag felhasználást tesznek lehető- vé. A lehető legkisebb hűtőközeg veszteségről optimalizált al- katrészek, csövek és tömítések gondoskodnak majd.
A kívánt klíma mindenkinek, minden ülőhelyen: A kívánt klíma jelentése:
* Egyedi klímakomfort a jármű valamennyi ülésén
* Huzatmentes, kellemes szellőzés
* Kiváló minőségű levegő
* Akusztikai komfort a lehető legkevesebb zajjal
* Egyszerű, átlátható kezelés
goszter60@gmail.com
H - P: 08:00 - 17:00szombat-vasárnap zárva
1212 Budapest Domb u. 7
06-30-973-37-84